Jak Vám špatný UX pálí návštěvnost
8 minut čtení
24 Červen 2024
UX Design
UI Design
Marketing

Špatný UX design Vám může pálit desítky tisíc měsíčně. Jak to spravit?

UX design, neboli user experience design (design uživatelského zážitku), je proces vytváření produktů, které poskytují smysluplné zážitky uživatelům. Tento proces zahrnuje navrhování celkového procesu získávání a integrace produktu, včetně aspektů, jako je, design, použitelnosti a funkce. UX design se zaměřuje na všechny aspekty interakce koncového uživatele s daným produktem (pro nás nejčastěji webem). Pozor, neplést s UI designem. UI design je pouze User Interface - uživatelské rozhraní. Jedná se o část UX designu.
Často o klientů vidíme vysoké útraty v reklamách. Řádově až desítky tisíc Kč měsíčně. Zvlášť u takto vysokých částek nás mrazí, když pak vidíme web, kam drahou návštěvnost posílají.Často se totiž jedná o web, který v UX/UI designu naprosto selhává. Stává se tak, že se návštěvnost na webu ztrácí, odchází, nebo se při nejlepším pouze zmate.

Proč tomu tak je?

Představte si, že hledáte například nový zahradní gril. Otevřete Google, vyhledáte slova "zahradní gril" a jako první na Vás vyskočí web, s krásným nadpisem - "Nejlepší zahradní grily s 50% slevou". Web tedy rozkliknete. Na načtení webu čekáte 20 vteřin a když se načte, není ani optimalizovaný pro telefony. Abyste se vůbec dostali na podstránku s grilem, musíte web různě přibližovat a posouvat. Když už se Vám podaří na tlačítko kliknout, dostanete se úplně jinam než jste čekali. Jste zmatení. Web naštvaně opouštíte.
To zní povědomě, že? Každému už se to stalo. Už je jasné, že UX design není pouze fancy anglické slovíčko, ale podstatná část jakéhokoliv webu, nebo online produktu. Jaké jsou nejčastější chyby, které vidíme klienty dělat?

Nejčastější UX/UI chyby:

1. Složitá navigace

2. Nekonzistentní design

3. Pomalé načítání webu

4. Špatná optimalizace pro telefony

5. Dlouhé texty

6. Nekvalitní fotky

Design totiž není jenom o barvičkách.

Opravdu kvalitní design webu netkví pouze ve volbě barev, fontů a fotek. Naopak, pokud chceme aby byl web opravdu úspěšný, je potřeba jít do hloubky. Věřili byste že součástí designu je něco jako research konkurence a trhu? Pokud ne, dovolte mi Vás překvapit. Kouzlo designu totiž spočívá v jeho funkčnosti. Například ve schopnosti komunikovat s cílovou skupinou. Jak můžete mít funkční design, když ani nevíte kdo je Vaše cílová skupina, nebo konkurence?
Ano. Těžko z ukázky soudit celý web. Netvrdím, že celý web Revolutu (obrázek 1.) je po straně UX/UI dokonalý. Rozhodně je ale výrazně uživatelsky přívětivější než druhá ukázka.

UX/UI mapa.

Podívejte se na zpracování UX/UI mapy. od uxuiopen.com. Pomůže Vám pochopit, z čeho všeho se kvalitní design skládá, co vše je skutečně potřeba pro úspěch.

Bojím se, že se s designerem nepochopím.

Dáte vyšší desítky tisíc Kč a několik týdnů UX/UI designerovi a s výsledkem nebudete spokojeni. To je noční můra každého podnikatele, nebo manažera. Sepsali jsme pár tipů, jak se této situaci vyvarovat.

  1. Pošlete mu dostatek materiálů k inspiraci. Nebojte se najít 3-6 webů, které se Vám líbí a zaslat mu na ně odkazy. Nejlépe i připsat, co konkrétně se Vám líbí. Věřte nám, to celé pochopení Vaší vize usnadní.
  2. Komunikujte s ním pravidelně. Úzká spolupráce mezi designerem a klientem je pro úspěch klíčová. Vyvarujete se díky ní možným chybám a nutnosti práci předělávat. Budete šetřit spoustu času i starostí. Zároveň budete v obraze. Pokud Vás zajímá víc o naší metodice designu a vývoje, která funguje právě na této bázi, mrkněte sem.
  3. Nechte mu volné ruce. Designerovi opravdu musíte věřit a nechat mu volné ruce. Radši investujte více času do výběru designera, abyste si byly opravdu jistí jeho kompetencí. Můžete mu dávat svůj feedback, komunikovat s ním téměř denně, ale musíte mu věřit, že ví co dělá. Jinak byste si mohli celý design udělat rovnou sami, ne?

Jak UX chyby jednoduše odhalit?

Existují dražší a levnější možnosti. Dražší: Najměte si freelancera, nebo agenturu na UX audit webu. Výhoda - najdou každou chybičku a dají podnět k opravě. Nevýhoda - cena. Druhá, levnější možnost: Projděte si web sami. Ideálně na více zařízeních (telefon, počítač, notebook,..). Sami ucítíte jisté nedokonalosti. Ať už špatně zarovnaný text, nekvalitní obrázky, nebo dlouhé načítací doby. Pokud nic neobjevíte? Poproste o pomoc 3-4 přátele, kteří na webu ještě nebyli vůbec, nebo málokrát. Oni nejlépe odhalí možnou zmatenost webu, nesmyslné odkazy nebo přebytek podstránek. Věřte mi, je těžké tyto nedokonalosti odkrýt jako majitel webu. Kdybyste o nich totiž věděli, tak by tam nebyly, ne?

Naše top 5. konkrétních chybiček, které jsme našli:

1. Menu je na počítači zobrazeno až po rozkliknutí ikonky. Pokud není menu zvlášť složité, není k tomu důvod.

2. Nelze rozkliknout telefonní číslo. Telefonní číslo by mělo jít jednoduše rozkliknout. Moderní telefony totiž umožňují zavolat jedním tlačítkem, bez nutnosti číslo opisovat.

3. Špatně nastavená mapa. Na webu je mapa, která má ukázat provozovnu. Mapa je ale špatně nastavená. Buď je moc vzdálená, nebo přiblížená. Občas ukazuje i ke špatnému místu.

4. Chybí HTTPS (SSL) protokol. Tohle rozhodně není "chybička", ale VELKÝ problém. Web, který má pouze HTTP (bez s na konci) nelze například často na zařízeních vůbec Apple otevřít.

4. Nelogické rozmístění ceníků. Nejdříve je na ceníků položka s jasnou cenou. Poté cena domluvou. A poté zase jasná cena. Tuto chybu už jsme taky u UX/UI auditu našli.

Jak co nejrychleji opravit jednu z velkých chyb?

Jednou z velkých chyb je přebytek textu. Ano, toho textu, který jste tak pracně formulovali a psali. Nyní bude potřeba sednout za PC a připravit si prst na backspace a delete tlačíko. A budete mazat. Dost možná většinu textů. Zvlášť pokud máte web starší a text jste umisťovali když bylo populární mít textu více než dost. Tak s chutí do toho. Nechte na webu pouze základní a důležité informace. A pokud opravdu potřebujete na webu 3 odstavce textu "o nás", přesuňte je z domovské stránky na vlastní "o nás" podstránku.

Jak opravit zbytek?

Záleží na rozsahu chyb. Pokud uživatelský zážitek zhoršuje pomalé načítání, nebo obrázky s nízkou kvalitou, případně například špatně zarovnaný text, mohou se chyby opravit velmi jednoduše. Pokud se ale jedná o kompletně zmatený web, který není responzivní na telefonu a má dalších XY chyb, budete muset nejspíš začít od začátku.

Závěr.

UX/UI Design je komplexní, ale přesto často opomíjená součást webu. To často ústí ve vysoké náklady na reklamu, nízké konverzní poměry a další nežádoucí účinky. Zároveň není jednoduché špatný UX/UI řešit až po spuštění webu. Kromě práce na samotném designu totiž musí i vývojář zakomponovat změny na web. Vyplatí se tak UX/UI od začátku nepodcenit, než ho pak pracně překopávat? Za nás určitě.

Kontakt

Pojďme společně vylepšit Váš UX/UI design.

Sdělte nám Vaši vizi a my ji přeměníme v realitu.
Děkujeme. Brzy se Vám ozveme.
Něco se nepovedlo. Zkuste to prosím znovu.